Persoane interesate

marți, 7 august 2012

Piaţa berii în 2012, tendinţe şi particularităţi

Mai multe surse istorice plaseaza apariţia berii pe teritoriul dintre râurile Tigru şi Eufrat, acum 7 mii de ani. Primele relatări despre bere apar înaintea erei noastre. Consumul ei se atestă în perioada războaielor romane. Pemeleagurile noastre primele relatări despre producţie de bere au o vechime mult mai mică. În Basarabia producţia industrială a berii începe abia în anul 1873, cînd un întreprinzător emigrant german, fondează la Chişinău prima fabrică de bere.
Dumitru NICULĂIŢĂ
În present, piaţa de bere din Moldova este estimată la 12,5 mil. decalitri pe an. Dintre acestea, o cantitate de 8 mil. decalitri este produsă la fabricile din Moldova, iar aproximativ 5 mil. decalitri sunt de import.
Dacă menționăm particularitățile de consum ale berii - este evident caracterul sezonier, în funcţie de variația temperaturilor, care influenţează în proporție de peste 80% consumul produsului.
Piaţa berii de la noi este destul de aglomerată şi apariția unor jucători noi este destul de dificilă, însă, această afirmaţie este valabilă mai mult pentru companiile autohtone şi regionale. În condiţiile globalizării, brandurile internaţionale de renumite ocupă poziții de lider pe piaţa autohtonă fără mari eforturi.
Bătălia principal pentru cota de piaţă se dă între cel mai mare producător autohton şi distribuitorii de branduri străine. Cota cea mai mare de piaţă, peste 70% o deţine portofoliul concernului turcesc Efes Beverage Grup, din care face parte Efes Vitanta Moldova Brewery (EVMB). La o distanţă foarte mare urmează Carlsberg cu 11%.
Carlsberg Group care vinde 11 branduri de bere pe piaţă şi-a propus să mărească ponderea în Republica Moldova pînă la 25% în 2013.
O posibilă mândrie pentru unii ar fi faptul că cel mai mare producător de bere din RM - EVMB a început anul acesta să livreze brandul propriu pe piaţa românească. Producătorul anunţă că livrările de bere moldovenească se fac în urma stabilirii unui parteneriat de lungă durată cu o companie de distribuție din România. Acest acord, presupune exportul întregii game de ambalaje sub marca Chișinău Blondă.
Producătorul speră că berea autohtonă va intra în competiție pentru câștigarea preferințelor consumatorilor români şi anunţă că este pentru prima dată când aceasta este exportată peste hotare, astfel fiind dat startul unei colaborări de lungă durată.
Se aşteaptă majorarea accizelor la bere
Consumul destul de mare de bere din ţara noastră a ajuns în atenţia Parlamentului. O iniţiativă a legislativului din iunie, current, prevede majorarea accizelor la bere, care ar putea aduce în bugetul de stat aproximativ 11 milioane de lei. Conform iniţiativei, berea este calificată drept băutură alcoolică, fapt ce va duce la restricţionarea condiţiilor de vânzare şi interzicerea publicităţii. Intenţia este micşorarea consumului de bere în rândurile populaţiei şi stimularea consumului de vin, o dată ce tot ne-am poziţionat ca ţară vitivinicolă.
Pe de altă parte, potrivit unei iniţiative a Ministerului Agriculturii şi Industrie Alimentare, ultimul va suţine producătorii autohtoni care vor cultiva orz şi hamei.
În ce priveşte promovarea berii autohtone la nivel naţional , la Chişinău, în anul 2011 a avut loc pentru prima oară festivalul Oktoberfest. Organizatorii au încercat să redea cât mai mult atmosfera de la festivalul cu acelaşi nume, organizat anual la Munchen.
Şi în oraşul Băţi, anul acesta s-a desfăşurat Festivalul Berii, unde au participat doar producători naţionali.
În acest an, de cele mai multe investiţii în publicitate a avut parte berea Chişinău, care îşi reînnoieşte campaniile de marketing periodic. Trebuie de menţionat şi publicitatea Carlsberg, odată ce a fost sponsor oficial al EURO 2012. Campionatul de fotbal a fost aşteptat de toţi comercianţii de bere cu siguranţă. Efectul campaniilor publicitare depinde, în mare măsură, nu de efectuarea sau neefectuarea acestora, ci de calitatea și consecvența lor. Pentru a atinge obiectivele de marketing, mesajele promoționale trebuie lansate la momentul potrivit și, cel mai important, ca încărcătura informațională și emoțională pe care o poartă, să impulsioneze cumpărătorul în alegerea produsului dat.
Nu doar acţiunile de maketing susţin consumul de bere, ci, oricât de banal nu ar suna, nivelul temperaturilor la fel influenţează achiziţia acestui produs. Temperatura înaltă, în combinaţie cu o strategie publicitară bine gândită, asigură distribuitorilor succesul aşteptat. Pe lângă reducerea capacităţii de consum a moldovenilor, scăderea consumului de bere în primul trimestru din 2012 a fost influenţată în special de vremea rece şi zăpada abundentă din ianuarie – februarie. Însă începerea sezonului estival, a caniculei, alimentată de euforia EURO 2012 a mărit cifra de afaceri a tuturor distribuitorilor.
Pe lângă faptul că berea Chişinău îmbuteliată este prezentă practic în orice punct comercial din ţară, EVMB deţine şi o reţea de bere la halbă în lanţurile de retail, care la fel măreşte cota de piaţă a producătorului.
Cea mai scumpă bere ce o putem găsi pe rafturile supermarketurilor sunt desigur mărcile produse departe de hotarele ţării noastre, şi anume – Guiness, Kilkenny, Corona Extra, Awanont, New Castle, Negra Modelo.
Berea cehă se face tot mai prezentă în magazinele de la noi, iar berea românească, oricît ar fi de straniu, nu se găseşte în vânzare.
Sursa: www.eco.md

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu